Algemene voorwaarden Better Packaging B.V.

V4 – 25 november 2024

ARTIKEL 1. | DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, steeds met hoofdletter beginnend, in de navolgende betekenis gebruikt.

  1. Better Packaging: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Better Packaging B.V., de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Amandelstraat 33, 2564 EV te ‘s-Gravenhage, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 84734078.
  2. Klant: iedere rechtspersoon, dan wel natuurlijke persoon handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, met wie Better Packaging een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten.
  3. Partijen: Better Packaging en de Klant gezamenlijk.
  4. Overeenkomst: iedere tussen Partijen tot stand gekomen overeenkomst in het kader waarvan Better Packaging zich jegens de Klant heeft verbonden tot de verkoop en levering Pouches.
  5. Pouches: de in het kader van de Overeenkomst door Better Packaging aan de Klant te leveren zaken betreffende al dan niet volgens specificaties van de Klant gemaakte en bedrukte flexibele kunststof (voedsel)verpakkingen.
  6. Schriftelijk: communicatie op schrift, communicatie per e-mail, WhatsApp of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.

ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Better Packaging, iedere Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op eventuele vervolgovereenkomsten tussen Partijen, waaronder afspraken omtrent meerwerk mede begrepen.
  2. De toepasselijkheid van de eventuele inkoop- of andersluidende algemene voorwaarden van de Klant, wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  3. Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend uitdrukkelijk en Schriftelijk worden afgeweken, zoals middels de door de Klant aanvaarde offerte van Better Packaging. Indien en voor zover hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in deze algemene voorwaarden, geldt hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen.
  4. Vernietiging of nietigheid van een of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst als zodanig, laat de geldigheid van de overige bedingen onverlet. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht in onderling overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.

ARTIKEL 3. | AANBOD EN TOTSTANDKOMING VAN OVEREENKOMSTEN

  1. Elk aanbod van Better Packaging (waaronder zijn offertes mede begrepen) is vrijblijvend. Better Packaging kan zijn aanbod nog herroepen tot twee werkdagen na aanvaarding daarvan door de Klant, tenzij Better Packaging de aanvaarding in de tussentijd reeds Schriftelijk heeft bevestigd.
  2. De Klant kan geen rechten ontlenen aan een aanbod van Better Packaging dat een kennelijke fout of vergissing bevat.
  3. Tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders door Better Packaging is aangegeven, geldt per order een minimale bestelhoeveelheid van 10.000 (zegge: tienduizend) Pouches.
  4. Een Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1 en lid 5, tot stand op het moment dat de Klant het aanbod van Better Packaging, op de eventueel daartoe door Better Packaging aangewezen wijze, heeft aanvaard. Doorgaans geschiedt aanvaarding ten aanzien van slechts een selectie van hetgeen in het aanbod is opgenomen. De inhoud en omvang van de Overeenkomst wordt in dat geval bepaald door dat gedeelte van het aanbod dat door de Klant uitdrukkelijk is aanvaard.
  5. Een Overeenkomst die strekt tot meerwerk ten opzichte van hetgeen in het initiële aanbod van Better Packaging is beschreven, komt tot stand op het moment dat Partijen, op welke wijze dan ook, overeenstemming hebben bereikt over het meerwerk.
  6. Indien de Klant de Overeenkomst namens een andere natuurlijke of rechtspersoon sluit, verklaart hij door het aangaan van de Overeenkomst daartoe bevoegd te zijn. De Klant is naast deze andere (rechts)persoon hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen uit die Overeenkomst.

ARTIKEL 4. | ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST

De Klant is uitsluitend gerechtigd om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te annuleren tegen evenredige restitutie of kwijtschelding van de overeengekomen prijs indien Better Packaging na totstandkoming van de Overeenkomst een prijsverhoging aan de Klant mededeelt en de Klant Better Packaging binnen de door Better Packaging aangegeven termijn Schriftelijk van de annulering in kennis stelt, tenzij Better Packaging alsnog uitdrukkelijk en Schriftelijk aangeeft de Overeenkomst tegen de oorspronkelijke prijs te zullen nakomen. Indien de Klant overgaat tot gehele of gedeeltelijke annulering van de Overeenkomst om andere redenen, blijft de Klant de volledige overeengekomen prijs verschuldigd.

ARTIKEL 5. | MAATWERKORDERS

  1. Indien en voor zover de Overeenkomst betrekking heeft op de levering van volgens specificatie van de Klant te maken en te bedrukten Pouches (hierna aangeduid als ‘maatwerkorders’), staat de Klant ervoor in dat hij vóór het sluiten van de Overeenkomst en ontvangst van het aanbod alle informatie die voor de uitvoering van de maatwerkorder redelijkerwijs relevant is, correct en volledig aan Better Packaging verstrekt.
  2. Maatwerkorders zijn gebaseerd op de door de Klant verstrekte en door Better Packaging goedgekeurde specificaties. De Klant staat in voor de juistheid van de door hem aangeleverde specificaties voor de uitvoering van maatwerkorders. Better Packaging is nimmer aansprakelijk voor schade ontstaan doordat hij bij het produceren van een maatwerkorder is uitgegaan van door de Klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.

ARTIKEL 6. | TOLERANTIES

  1. De daadwerkelijk te leveren aantallen kunnen maximaal 30% afwijken van hetgeen uitdrukkelijk en Schriftelijk is overeengekomen. Partijen kunnen uitdrukkelijk en Schriftelijk een afwijkende tolerantie overeenkomen. De daadwerkelijk geleverde aantallen zullen aan de Klant in rekening worden gebracht.
  2. In het aanbod van Better Packaging, op de website van Better Packaging of anderszins door Better Packaging vermelde en/of weergegeven kenmerken van de te leveren Pouches, kunnen – onverminderd het bepaalde in het vorige lid – in geringe mate afwijken van hetgeen daadwerkelijk wordt geleverd. Als geringe afwijkingen worden aangemerkt alle afwijkingen in kenmerken van de Pouches welke de Klant redelijkerwijs behoort te dulden, zoals kleine afwijkingen in kleuren en maten. Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, inherent zijn aan het productieproces van de Pouches en/of voor de Klant in redelijkheid geen of een ondergeschikte invloed op de waarde van de Pouches hebben, worden steeds geacht geringe afwijkingen te zijn.
  3. De aanwezigheid van toleranties als bedoeld in lid 1 en geringe afwijkingen als bedoeld in lid 2 biedt de Klant geen grond voor klachten, geen grond om zijn verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten, de Overeenkomst te ontbinden, dan wel schadevergoeding of enige andere compensatie te vorderen.

ARTIKEL 7. | LEVERING VAN DE POUCHES

  1. Levering van de Pouches geschiedt door middel van door Better Packaging georganiseerd transport op het door de Klant opgegeven afleveradres.
  2. Het risico van verlies en beschadiging van de Pouches gaat over op de Klant op het moment dat de Pouches door of namens de Klant in ontvangst zijn genomen, met dien verstande dat Better Packaging niet aansprakelijk is voor geheel of gedeeltelijk verlies van de Pouches of vertraging in de levering daarvan als gevolg van een aan de Klant toerekenbare omstandigheid, waaronder mede begrepen inbeslagname van de Pouches door de douane op grond van de door de Klant aangeleverde informatie op de verpakkingen daarvan.
  3. De Klant is verplicht de Pouches af te nemen op het moment waarop deze aan hem worden geleverd. Indien de Klant de afname om welke reden dan ook weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering, is Better Packaging gerechtigd om de Pouches op te slaan voor rekening en risico van de Klant. De Klant is in dat geval, naast de reeds overeengekomen prijs, een redelijke prijs voor de opslag en eventuele verwijdering/vernietiging van de Pouches verschuldigd.

ARTIKEL 8. | LEVERINGSTERMIJNEN

  1. Better Packaging spant zich in de eventuele leveringstermijnen waartoe hij zich jegens de Klant heeft verbonden, na te komen, doch zijn deze termijnen uitsluitend te beschouwen als indicatieve, niet-fatale termijnen. Het verzuim van Better Packaging treedt niet eerder in dan nadat de Klant Better Packaging Schriftelijk in gebreke heeft gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn voor de nakoming is vermeld en Better Packaging na het verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds met de nakoming in gebreke is.
  2. Indien Better Packaging voor de uitvoering van de Overeenkomst afhankelijk is van door de Klant te verstrekken gegevens en deze gegevens niet tijdig worden aangeleverd, is Better Packaging gerechtigd de levering op te schorten voor de duur van de vertraging.
  3. Verzuim van Better Packaging biedt de Klant recht op ontbinding van dat gedeelte van de Overeenkomst waarop het verzuim betrekking heeft, doch nimmer recht op aanvullende of vervangende schadevergoeding.

ARTIKEL 9. | CONFORMITEIT, ONDERZOEK EN KLACHTEN

  1. Better Packaging garandeert dat de Pouches aan de Overeenkomst beantwoorden, geschikt zijn voor het doel waarvoor zij op grond van de door Better Packaging verstrekte informatie bestemd zijn en garandeert dat de Pouches voldoen aan de eventuele wettelijke verplichtingen en andere overheidsvoorschriften die gelden voor dat gebruiksdoel.
  2. De Klant dient op het moment van leveren, althans onverwijld daarna, te onderzoeken of, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6, de Pouches aan de Overeenkomst beantwoorden en vrij zijn van schade en gebreken. Indien het geleverde naar het oordeel van de Klant niet aan de Overeenkomst beantwoordt, dient de Klant daarvan binnen één werkdag Schriftelijk en gemotiveerd mededeling te doen aan Better Packaging.
  3. Indien de Klant niet tijdig klaagt, vloeit er voor Better Packaging uit een dergelijke klacht van de Klant geen enkele verplichting of aansprakelijkheid voort.
  4. Ook indien de Klant tijdig klaagt, blijft zijn verplichting tot tijdige betaling aan Better Packaging bestaan.
  5. Retourzendingen worden slechts geaccepteerd na voorafgaande Schriftelijke instemming van Better Packaging en uitsluitend op grond van een tekortkoming van Better Packaging. Retourzendingen geschieden voor rekening van de Klant. Indien onmiskenbaar sprake is van een tekortkoming als bedoeld in de eerste zin, maakt de Klant aanspraak op terugbetaling van de retourkosten, mits de Klant daarbij voor de minst kostbare wijze van verzending heeft gekozen.
  6. Geen grond voor klachten en een beroep op een tekortkoming van Better Packaging zijn gebreken van Pouches als gevolg van een na de levering van buiten komende oorzaak of die voor het overige niet aan Better Packaging dan wel zijn toeleveranciers kunnen worden toegerekend. Daaronder wordt niet-limitatief bedoeld, begrepen, gebreken als gevolg van beschadiging, natuurlijke slijtage, onjuiste of onoordeelkundige behandeling en onjuist of onoordeelkundig gebruik.
  7. Indien een klacht gegrond is, zal Better Packaging, te zijner keuze, tot herstel of vervanging overgaan, dan wel de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden tegen evenredige creditering van hetgeen de Klant verschuldigd was.

ARTIKEL 10. | OVERMACHT

  1. Better Packaging is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de Overeenkomst indien en voor zolang hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem krachtens de wet, een rechtshandeling of de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend. Onder overmacht wordt, naast hetgeen daaromtrent in de wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, verstaan, alle van buiten komende oorzaken waarop Better Packaging geen invloed heeft en die de (verdere) uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk maken of ernstig bemoeilijken, waaronder mede begrepen oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, bedrijfsstoringen door brand, ongeval of andere voorvallen en natuurverschijnselen, een en ander onverschillig of de niet of niet-tijdige nakoming plaatsvindt bij Better Packaging, diens toeleveranciers of derden die door hem voor de uitvoering van de Overeenkomst zijn ingeschakeld.
  2. Indien de overmachtssituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend onmogelijk maakt, zijn Partijen gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
  3. Indien Better Packaging bij het intreden van de overmachtsituatie reeds gedeeltelijk aan zijn leveringsverplichtingen heeft voldaan, of nog slechts gedeeltelijk aan zijn leveringsverplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds geleverde gedeelte, respectievelijk nog leverbare gedeelte, afzonderlijk in rekening te brengen als ware er sprake van een zelfstandige Overeenkomst.
  4. Schade als gevolg van overmacht komt, onverminderd toepassing van het vorige lid, nimmer voor vergoeding in aanmerking.

ARTIKEL 11. | OPSCHORTING EN ONTBINDING

  1. Better Packaging is bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten indien en voor zolang de Klant zijn reeds opeisbare (betalings)verplichtingen uit de Overeenkomst (waaronder het bepaalde in deze algemene voorwaarden aldus mede begrepen) niet nakomt.
  2. Better Packaging is bevoegd de Overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien de Klant zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt. Indien de nakoming van de verplichtingen van de Klant ten aanzien waarvan hij tekortschiet, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat de Klant Schriftelijk door Better Packaging in gebreke is gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen de Klant zijn verplichtingen (alsnog) kan nakomen en de nakoming na verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven. Het bepaalde in de vorige zin geldt niet indien Better Packaging uit een mededeling van de Klant moet afleiden dat de Klant in de nakoming blijvend zal tekortschieten, in welk geval een ingebrekestelling dan ook zinloos is en de ontbinding zonder ingebrekestelling kan geschieden.
  3. Het recht om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden geldt tenzij de tekortkoming van de Klant, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de opschorting c.q. ontbinding met haar gevolgen redelijkerwijs niet rechtvaardigt.
  4. Tenzij de Klant zijn (toekomstige) betalingsverplichtingen jegens Better Packaging reeds volledig is nagekomen, is Better Packaging gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien de Klant in staat van faillissement verkeert, enig beslag op zijn goederen is gelegd of anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken.
  5. Voorts is Better Packaging gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding daarvan in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
  6. De Klant maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door Better Packaging op grond van dit artikel uitgeoefende opschortings- en/of ontbindingsrecht.
  7. Indien de grond die tot opschorting of ontbinding van de Overeenkomst heeft geleid, aan de Klant kan worden toegerekend (wat slechts in geval van lid 5 niet altijd zo hoeft te zijn), maakt Better Packaging jegens de Klant aanspraak op vergoeding van de schade die Better Packaging dientengevolge lijdt.
  8. Indien Better Packaging de Overeenkomst op grond van dit artikel ontbindt, zijn alle eventuele nog openstaande vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

ARTIKEL 12. | PRIJZEN EN BETALINGEN

  1. Behoudens voor zover ter zake reeds uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen, is Better Packaging gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling van de Klant te vorderen. Voorts is Better Packaging te allen tijde gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling te vorderen in geval Better Packaging na totstandkoming van de Overeenkomst gegronde redenen heeft om te twijfelen dat de Klant zijn betalingsverplichtingen kan of zal nakomen.
  2. Zolang de Klant jegens Better Packaging in gebreke is met de voldoening van een op hem rustende reeds opeisbare betalingsverplichting jegens Better Packaging, is Better Packaging niet gehouden (verder) uitvoering aan de Overeenkomst te geven.
  3. Betaling dient te geschieden middels overboeking, binnen de door Better Packaging op de factuur vermelde termijn. Better Packaging is gerechtigd de aan de Klant toekomende factuur uitsluitend per e-mail aan de Klant beschikbaar te stellen.
  4. Betaling dient te geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening.
  5. Indien de Klant in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, enig beslag op zijn goederen is gelegd of in gevallen waarin de Klant anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, zijn alle vorderingen van Better Packaging op de Klant, onmiddellijk opeisbaar.
  6. Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de Klant van rechtswege in. Vanaf de dag dat het verzuim van de Klant intreedt, is de Klant, over het openstaande bedrag, een rente van 2% per maand verschuldigd, waarbij een gedeelte van een maand als volledige maand wordt aangemerkt.
  7. Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt ter verkrijging van de door de Klant aan Better Packaging verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Klant.

ARTIKEL 13. | AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING

  1. Onverminderd het bepaalde in artikel 9, is Better Packaging na de levering van de Pouches niet langer aansprakelijk voor eventuele gebreken daarvan.
  2. De informatie op de Pouches is afkomstig van de Klant. Uitsluitend de Klant is verantwoordelijk voor deze informatie en vrijwaart Better Packaging van alle aanspraken van derden ter zake.
  3. Better Packaging is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een onjuistheid of onvolledigheid in de door de Klant verstrekte gegevens, een andere tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de Klant die uit de wet of de Overeenkomst voortvloeien, alsmede een andere omstandigheid die niet aan Better Packaging kan worden toegerekend. In het bijzonder aanvaardt Better Packaging geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van een omstandigheid als bedoeld in artikel 9.6, op grond waarvan de aanspraken van de Klant gebaseerd op een tekortkoming van Better Packaging, zijn komen te vervallen.
  4. Aansprakelijkheid van Better Packaging voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van personeel of afnemers van de Klant, verminking of verlies van data en alle andere vormen van schade dan genoemd in het volgende lid, uit welken hoofde dan ook, is uitgesloten.
  5. De in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid van Better Packaging gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van Better Packaging of zijn leidinggevende ondergeschikten. Better Packaging is uitsluitend aansprakelijk te houden voor aan hem toerekenbare, directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
  6. redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze algemene voorwaarden;
  7. de eventuele redelijke kosten noodzakelijk om de gebrekkige prestatie van Better Packaging aan de Overeenkomst te laten beantwoorden;
  8. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
  9. In geval niettegenstaande bepaalde in het overige van deze algemene voorwaarden, enige aansprakelijkheid voor schade op Better Packaging mocht rusten, zal deze aansprakelijkheid beperkt zijn tot herstel of vervanging van de Pouches waarop de aansprakelijkheid van Better Packaging betrekking heeft. Indien herstel of vervanging niet mogelijk is of aantoonbaar zinloos is, zal de aansprakelijkheid van Better Packaging beperkt zijn tot eenmaal de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met dien verstande dat de aansprakelijkheid van Better Packaging in ieder geval te allen tijde beperkt is tot ten hoogste het bedrag dat op grond van de door Better Packaging afgesloten bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering in het betreffende geval daadwerkelijk wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventuele eigen risico van Better Packaging dat volgens die verzekering toepassing vindt.
  10. Onverminderd de vervaltermijn als bedoeld in artikel 9.2, bedraagt de verjaringstermijn van alle rechtsvorderingen jegens Better Packaging één jaar.
  11. De Klant vrijwaart Better Packaging van eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan (een) ander(en) dan aan Better Packaging toerekenbaar is. Indien Better Packaging uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Klant gehouden Better Packaging zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval redelijkerwijs verwacht mag worden. Mocht de Klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Better Packaging, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Better Packaging en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Klant.

ARTIKEL 14. | EIGENDOMSVOORBEHOUD

  1. Alle aan de Klant geleverde Pouches blijven eigendom van Better Packaging totdat de Klant al zijn betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen.
  2. Behoudens voor zover in het kader van zijn normale bedrijfsvoering toelaatbaar moet worden geacht, is het de Klant verboden de Pouches waarop het eigendomsvoorbehoud rust te verkopen, te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  3. De Klant is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Pouches met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van Better Packaging te bewaren.
  4. Bij verkoop en/of levering door de Klant aan derden in het kader van zijn normale bedrijfsuitoefening, alsmede bij overtreding van het overige in dit artikel gestelde, wordt het door de Klant verschuldigde terstond volledig opeisbaar.
  5. Indien derden beslag leggen op de Pouches waarop het eigendomsvoorbehoud van Better Packaging rust, dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de Klant verplicht Better Packaging hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
  6. De Klant geeft onvoorwaardelijke toestemming aan Better Packaging of door Better Packaging aangewezen derden om al die plaatsen te betreden waar de Pouches waarop het eigendomsvoorbehoud rust zich bevinden. De Klant dient Better Packaging op eerste verzoek alle informatie te verschaffen ten einde zijn eigendomsrechten te kunnen uitoefenen, zulks op straffe van een direct opeisbare boete van € 500,- per dag dat de Klant daarmee in verzuim is en zonder dat Better Packaging de Klant daarvoor in gebreke hoeft te stellen. Alle in verband met de uitoefening van de eigendomsrechten van Better Packaging staande redelijke kosten, komen voor rekening van de Klant.
  7. Als de Klant, nadat de Pouches door Better Packaging aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze Pouches als de Klant zijn verplichtingen uit een later gesloten Overeenkomst niet nakomt.

ARTIKEL 15. | SLOTBEPALINGEN

  1. Better Packaging is gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde.
  2. Op elke Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  3. Partijen zullen niet eerder een beroep doen op de rechter dan nadat zij zich optimaal hebben ingespannen om het geschil in onderling overleg te beslechten.
  4. Uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de rechtbank Den Haag wordt in eerste aanleg aangewezen om van eventuele gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen, onverminderd het recht van Better Packaging een andere volgens de wet bevoegde rechter aan te wijzen.
  5. Indien deze algemene voorwaarden in meerdere talen beschikbaar zijn, is de Nederlandstalige versie daarvan steeds bepalend voor de uitleg van de daarin opgenomen bedingen.